Direktlänk till inlägg 2 januari 2016

ÅRSDAGEN...

Av Maria - 2 januari 2016 05:45


Idag den 2 januari är det 1 år sen min olycka   

   


Dagen då mitt liv förändrades....


Dagen då mitt liv kunde fått ett abrupt slut !


Men med min fine Conny   som letade upp mig i diket och larmade 112 och troligen min älskade skyddsängel morfar   vid min sida så är jag här idag...


Jag kan ju erkänna att jag ofta tänker på olyckan, hur det gick och hur det kunde gått   


När jag tänker på den så tycker jag först att det var ju inte så farligt egentligen.... blåmärken, skrapsår, stygn på några ställen men inga utslagna tänder eller så. Och envisa jag åkte hem från sjukhuset efter fem dagar eller nått sånt...


 

(första billden jag tog efter olyckan..tre dar efter ca )


Sen i nästa andetag blir jag så förbannad på mig själv när jag tänker så... Jag hade ju en kraftig hjärnskakning, blödning i huvudet,en lårkaka över hela vänstra låret som ännu inte är borta, fraktur i bäckenet, nån blödning i magen och ett knä där ledbandet fick en ordetlig smäll och det blev ställning på det i sex veckor tror jag det var.... Så visst var jag skadad!


 

(ställningen på mitt ben)

sen i tredje andetaget kommer nästa tanke... Det kunde ju gått mycket värre, förlamad, rullstol..ja tom död!

 

Sen kommer nästa tanke .... Gnäll inte det finns många som har det värre!!!


Som ni förstår är det väldigt blandade känslor när tankarna kommer igång.


Men min största fundering är nog ändå... vem fan gjorde detta mot mig?   

Sitter det någon liten jävel som vet att hen gjorde detta? Troligen vet den inte om det....Då hade man väl gett sig till känna när man insett vad som hänt eller..?!?!?!   

Det måste varit en påverkad person på ett eller annat vis...Eller...Kan man veta att man gjort såhär mot en annan människa och ändå leva vidare ett helt vanligt liv? Kan man vara så känslokall?   

Tänker man inte på alla andra inblandade...

Mina barn som kunde blivit utan mamma den morgonen ...mina föräldrar hade mist en dotter...min fine kille hade mist sin nyfunna vän som sen blev mer än en vän... mina syskon hade blivit tre... mina syskonbarn hade mist en moster/faster... mina vänner hade mist en vän ( de som valt att finnas kvar hos mig)....ja listan kan bli lång....  

Jag bara undrar hur denna person mår? Hur tänker man om man vet vad man gjort   


Min önskan är fast att det gått ett år idag... Att personen hade hittats och fått något litet straff... 

Jag kunde ju bara fått ge igen lite av all min smärta  .....jag kunde fått berätta om mina skador och hur detta året har kantats av sjukhusbesök, sjukgymnaster, återbesök, röntgen, blodtryckskontroller, ständig huvudvärk, yrsel mm mm ...

Jag önskar att hen hade hittats så att detta inte kan upprepas igen av hen och någon annan skadas eller mister sitt liv på grund av hen  


Det enda positiva jag kan komma på med olyckan är att jag tänker ännu mer på de jag har i min omgivning (de som vänt mig ryggen försöker jag att inte ta åt mig av), jag försöker göra allt för mina barn med de medel jag har    - de är ju mina hjärtan, jag försöker vara en bra vän som ställer upp och stöttar de som vill ha mig i sina liv  


På den negativa sidan av olyckan finns så mycket mer att säga... Jag är ständigt trött, har oftast ont i huvudet eller någon annanstans - känner mig som en trött 96-åring ofta. Jag har inte haft ork att bjuda hem vänner till mig på ett år - när jag är ledig orkar jag inte det, barnen ser i stort sett alltid en sömnig hängig mamma, det har blivit många sjukdagar på jobbet även efter sjukskrivningen bla pga huvudvärken, yrseln, blodtrycket mm  


Jag försöker vara så självgående det går, vill klara mig, vill vara stark, vill kunna, jag försöker att våga säga ifrån mer och bygga upp mitt självförtroende  

 

Jag är evigt tacksam för mina föräldrar som funnits vid min sida hela tiden och stöttat och hjälpt mig på alla tänkbara sätt  ,  likaså min fine Conny som alltid finns... Och mina älskade barn Isabelle och Alexander. Sen alla andra vänner och kollegor osv som stöttar och hjälper.... Nämner inga namn för att inte glömma bort någon.


Just nu ser jag fram emot min behandling av atlaskotan där grunden till många av felen i min kropp verkar komma ifrån nu efter olyckan. Om det hjälper så kan jag börja ta hand om mig själv lite.... jag är trött på att alltid vara trött    är inte nöjd med hur det sväller ut här och där för att man inte kunnat träna och knappt fixat en ordenlig promenad ens....   


Jag får väldigt ofta höra att jag är en kämpe, att jag är duktig och stark som klarat detta... Det värmer jättemycket    speciellt när man inte känner så själv.

Det är ju oftast så när jag ska jobba, åka och handla osv..... då klistrar man på smilet...det syns ju inte på utsidan hur resten av kroppen mår. Det är bara mina absolut närmsta som vet hur det varit.

 

 



Detta året 2016 kan ju knappast bli sämre än 2015 om man ser på min hälsa...


Jag önskar er alla ett riktigt



GOTT NYTT ÅR



      


 

 Idag ska jag fira min andra födelsedag ....ser det lite så...dagen då allt kunde ändrats....dagen då jag fick en andra chans, en andra födelsedag!

 

 Kramar till er alla


Maria

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 6 juni 2022 08:57

Jag glömde att få med korten åt Martin igår på hans examen Han ville inte bli firad bara träffas, så vi köpte något bubbel åt honom och på den gjorde jag en enkel tag runt flaskhalsen  Mamma kom oxå på att hon inte hade något kort, så ett dyk i ...

Av Maria - 6 juni 2022 06:38


  Hej igen! Det var några år sen man använde sig att denna bloggplatsen....   minns inte riktigt hur man gör...  men tyvärr verkar Nouw flippat ut totalt och absolut ingenting fungerar. Det var ju av den anledningen jag bytte härifrån för att ing...

Av Maria - 27 oktober 2018 12:28

5113336514

Av Maria - 28 september 2017 09:22

nya bloggen  nouw.com/mariasvardag   Vet inte om det går att klicka på länken men det är adressen   Maria ...

Av Maria - 28 september 2017 07:10

Hej Allihopa....   blir knäpp på denna bloggplatsen för ingenting fungerar längre... Jag kan inte själv gå in på bloggen genom mobilen och vet att det är fler än jag som har det likadant     så just nu är det datorn som gäller när jag vill gära...

Presentation

Hej! Jag heter Maria och är en 43 årig trebarnsmamma.
Min blogg handlar om familjen, vänner, scrapbooking, bokvikning och min vardag.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards